مرد اول صنعت پل سازی ایران کیست؟

يکشنبه،۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹

امروز سالروز تولد محمد عباسی از پیشکسوتان و بزرگان صنعت پل سازی ایران است که برخی بخاطر تلاشها و اقدامات خلاقانه اش در بومی سازی این صنعت راهبردی، او را از مفاخر این حوزه و پدر این رشته صنعتی نیز قلمداد کرده اند.

مرد اول صنعت پل سازی ایران کیست؟

مهندس محمد عباسی در دهم مرداد ماه سال۱۳۳۳ در روستای شاهسواران استان مرکزی بدنیا آمد. مادر وی، طاهره شاهسوارانی وپدر وی، حسن عباسی نقش زیادی در بالندگی و پیشرفت وی داشتند. او بخاطر شغل پدر که کارمند راه آهن بود ، سال هایی را برای کسب مدارج تحصیلی به همراه خواهر و برادر در قم سپری کرد و توانست در کنار تحصیل، در رشته ورزشی کشتی نیز پیشرفت کرده  ودارای رتبه استانی شود. در سالهای بعد به همراه خانواده به اراک که زادگاهش بود، بازگشتند.

محمد عباسی یکسال قبل از انقلاب، در سال۱۳۵۶ در ماشین سازی اراک که از قطب های صنعت رو به رشد کشور بود، استخدام شد. محمد عباسی فارغ النحصیل رشته مهندسی عمران، با هوش و ذکاوت شخصی خود، مدارج پیشرفت را در طراحی و ساخت سازه های سنگین به ویژه پل سازی بسرعت طی  کرد.

به طوریکه در سال ۱۳۷۵ بر اساس تشخیص مدیران وقت و بر اساس شایستگی ها و سختگوشی مثال زدنی اش،  به عنوان رییس کارگاه پل سازی ماشین سازی اراک انتخاب و در ادامه درسال ۱۳۸۰به عنوان مدیر پروژه ورییس کارگاه در پرژه های مختلف واحد نصب ماشین سازی اراک
منصوب گردید.

او بیش از یک دهه است که بازنشسته شده، اما مگر یک کارآفرین که بر این باور است که تا نفس دارد، باید در کار ساختن و عمران و آبادانی باشد، چنین چارچوبهای محدود کننده ای معنا دارد؟

محمد عباسی مرد بازنشستگی نبود، از همین رو بود که ماشین سازی را آخر کار ندید و بلا فاصله شرکت پل سازی به ثبت رساند. در این دوره با همراهی برادران به ویژه محسن عباسی، پا به عرصه فعالیت های جدید گذاشت وبا اجرای پروژه های مختلف موفقیت های زیادی کسب کرد. محمد عباسی همچنین در سال ۱۳۹۳، رییس کارخانه "پارس سازه" شد و منشاء خدمات ارزشمندی گردید.

او اکنون در سطح کشور یک برند شخصی است و در بخش هایی از وزارت نیرو که مرتبط با امور پل سازی است، کاملا مورد وثوق و احترام است.

ساخت پل کارون۳، ساخت پل کارون ۴، ساخت اسکلت های فرا ساحل، ساخت پل شهید جهان آرا، ساخت پل وارد، راه اندازی شیپانلودر بندرعباس، طراحی .ساخت ونصب پل یادگار امام(مارد)، سازه های مجتمع تجاری تیسا کیش(ده تن)، ساخت ونصب سازه های سد سیابیشه، نصب وراه اندازی 10 هزار تن  اسکلت فلزی کارگاها ونصب کلیه ماشین الات مجتمع فولاد دامغان از صفر تا صد تن تولید وتحویل از جمله کارهای این مرد خستگی ناپذیردر سمت رئیس کارگاه یا مسئول اجرایی طرح است.

محمد عباسی با موهای سپید و در 67 سالگی، همچنان با امید و انرژی است. او در حال حاضر مدیر اجرایی سد “اوما اویا” در کشور سریلانکا است که به دست متخصصین ایران در حال تکمیل است. با دانش و بینش افرادی چون محمد عباسی و هزاران فعال اقتصادی و صنعتی است که ایران به یکی از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی تبدیل گردیده و طرح های مختلفی را در آسیا و آفریقا در دست انجام دارد.

پل سازی در ذهن محمد عباسی، معنایی دور و نزدیک دارد. او پل سازی را نه فقط در ساخت فیزیکی پل، بلکه در گذر از تنگناها و سختی های روزگار و رسیدن به فردایی بهتر توام با لبخند ورهایی می داند. محمد عباسی، زندگی را صحنه نبرد با مشکلات و فائق شدن بر آنها می داند. پستوی خاطرات او، پر از لحظه ها و مواقعی است که کار به دلائل مختلف به بن بست رسیده، اما با خرد و تفکر سازنده و دانش بنیان، موانع از پیش پای برداشته شده اند. او معتقد است  در هر تهدیدی، فرصتی نهفته است. باید در برابر موانع ایستاد و با پل زدن، از مشکلات عبور کرد و بعد از پشت سر به آنها نگریست.

به احترام مرد متواضعی که همیشه کار کردن متواضعانه و بدون ادعا  را پیشه خود قرار داده و برای آبادانی گوشه گوشه ایران عزیز و البته دیگر نقاط، سختی ها و تلخی ها و مرارتهای فراوان کشیده، کلاه از سر بر می داریم و میلادش را شادباش می گوئیم.

ایران به چنین فرزندانی، می بالد.

مرد اول صنعت پل سازی ایران کیست؟