افت مستمرشاخص توسعه منابع انسانی ایران

يکشنبه،۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴

شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۲۱ برای چهارمین سال متوالی کاهش یافت و به سطح ثبت شده در سال ۲۰۱۴ نزدیک شد.

افت مستمرشاخص توسعه منابع انسانی ایران

برنامه توسعه ملل متحد با انتشار گزارش توسعه انسانی۲۰۲۱/۲۰۲۲ اعلام کرد که سوئیس با کسب امتیاز ۰.۹۶۲ از سقف امتیازی ۱، عنوان بهترین کشور جهان را از نظر سطح بهداشت، درمان، آموزش، شرایط اقتصادی و برابری جنسیتی در سال ۲۰۲۱ کسب کرده است.

بر پایه این گزارش، نروژ که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه نخست قرار داشته، به رتبه دوم تنزل کرده و ایسلند نیز دررتبه سوم جای گرفته است.  در میان کشورهای خاورمیانه، اسرائیل از نظر شاخص توسعه انسانی که کیفیت و امید به زندگی را اندازه ‌گیری می‌کند، در بالاترین جایگاه (۲۲) قرار دارد و پس از آن، امارات عربی متحده (۲۶) و عربستان سعودی (۳۵) قرار دارند. کشورهای قطر، بحرین، عمان و کویت نیز در سطح کشورهای دارای توسعه انسانی  بالا دسته ‌بندی شده‌اند.

برنامه توسعه ملل متحد، کشورهای دارای شاخص بالاتر از ۰.۸ در سطح بسیار بالای توسعه انسانی طبقه ‌بندی می‌کند. بر این اساس، در میان همسایگان دارای مرز زمینی با ایران، ترکیه تنها کشوری است که با کسب شاخص ۰.۸۳۸ در این دسته از کشورها قرار گرفته است. شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷۷۴ رسیده که نزدیک به شاخص ثبت شده در سال ۲۰۱۴ (۰.۷۷۳) است. شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۱۷ به اوج خود یعنی ۰.۷۸۹ رسید ولی پس از آن دچار سیر نزولی مستمر شده است.

درباره شاخص توسعه انسانی

شاخص توسعهٔ انسانی نام علمی Human Development Index ‪(HDI)‬  ، شاخصی ترکیبی است برای سنجیدن موفقیت در هر کشور، در سه معیار پایه از توسعهٔ انسانی: زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و معرفت وسطح زندگی مناسب (اشتغال و بیکاری)

شاخص توسعهٔ انسانی که توسط برنامه توسعه و پیشرفت سازمان ملل UNDP ارائه می‌شود، ارائه‌ دهندهٔ جدیدترین اطلاعات مربوط به توسعهٔ جهانی است و شامل برآوردهای ملی، منطقه‌ای و جهانی می‌باشد. این آمارها، که ۲۱۵ اقتصاد جهان را دربرمی‌گیرد، به‌صورت آمارهای سالیانه منتشر می‌شود. این مرجع آماریِ جهانی، آمارهای بیش از ۸۰۰ شاخص جهانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. هرساله در ماه آوریل، بانک جهانی اقدام به انتشار HDI می‌کند و بانک اطلاعاتیِ قرارگرفته بر روی وبگاه بانک جهانی درخصوص شاخص‌های توسعهٔ جهانی، چهار بار در سال و در ماه‌های آوریل، ژوئیه، سپتامبر و دسامبر به‌روز می‌شود.

شاخص‌های توسعهٔ انسانیِ سال ۲۰۱۱یا HDI که توسط بانک جهانی ارائه شده ‌است، پانزدهمین گزارش از این نوع می‌باشد که از سال ۱۹۹۶ در بانک جهانی آغاز شده ‌است. هدف از ارائهٔ این گزارش‌ها، در اختیار قرار دادن آمارهای بین‌المللیِ قابل مقایسه و با کیفیت بالا در حوزهٔ توسعه و کیفیت زندگی افراد و تحول کارآمد در سراسر جهان است.

از سال ۱۹۹۰، هر ساله گزارشی با نام گزارش توسعه انسانی توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد منتشر می‌شود و در آن کشورها در شاخص‌های مختلفی مانند شاخص‌های آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، محیط‌زیستی، سیاسی و… مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

در گزارش توسعه انسانی، کشورها را بر اساس میزان شاخص توسعهٔ انسانی به گروه‌های کشورهای با توسعهٔ انسانی بسیار زیاد، کشورهای با توسعه انسانی زیاد، کشورهای با توسعهٔ انسانی متوسط و کشورهای با توسعهٔ انسانیِ کم (پایین) تقسیم می‌کنند. در گزارش سال ۲۰۱۰، سوئد در گروه کشورهای با توسعهٔ انسانی زیاد (بالا) قرار گرفته ‌است.

افت مستمرشاخص توسعه منابع انسانی ایران