گذار آرام قدرت در بریتانیا

يکشنبه،۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
الیزابت دوم پس از هفتاد سال سلطنت درگذشت

ملکه الیزابت دوم، که طولانی‌ترین زمان پادشاهی در بریتانیا را داشت، چند ماه پس از جشن های هفتادمین سالگرد سلطنتش، در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

گذار آرام قدرت در بریتانیا

او که به مدت هفت دهه و تا دو روز قبل از فوت به وظایف سلطنتی اش پرداخته و از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار بود، بدون تحمل دوره خاص از بیماری درگذشت. بدنبال آن، کاخ باکینگهام در بیانیه ای اعلام کرد: ملکه بعدازظهر در آرامش در قلعه بالمورال درگذشت.

چارلز ۷۳ ساله، پسر ارشد الیزابت، به طور خودکار پادشاه بریتانیا و رئیس دولت ۱۴ قلمرو دیگر از جمله استرالیا، کانادا و نیوزلند می شود. بنا به گزارش های دریافتی، ملکه الیزابت گفته بود که در سن ۹۵ سالگی تاج‌ وتخت را به پسرش واگذار خواهد کرد. او در سال‌های آخر عمرش بخش قابل توجهی از اختیارات سلطنتی را بین اعضای جوانتر خاندان سلطنتی واگذار کرده بود اما از مقام خود کناره‌گیری نکرده بود.

الیزابت متولد ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ میلادی بود و پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲ میلادی به سلطنت رسیده است. در طول جنگ جهانی دوم، بیشتر زندگی او دور از والدین و در کاخ بالمورال اسکاتلند و وینزر گذشت تا از بمباران‌های لندن در امان بمانند. اینک تاج و تخت پسرش چارلز رسیده است.او در قصر باکینگهام متولد شد و اولین نوه جورج ششم است. او بعد از گرفتن لیسانس هنر از کالج ترینیتی در کمبریج از سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ در نیروی دریایی و نیروی هوایی سلطنتی انگلستان خدمت کرد.

پادشاه جدید سوگند یاد کرد

بدنبال مرگ ملکه، شورای جلوس یا انتقال سلطنت در بریتانیا، طی مراسمی که برای نخستین بار به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد چارلز سوم را رسما به عنوان پادشاه جدید بریتانیا معرفی کرد.

این شورا جمعی از نخست وزیران پیشین، نمایندگان بلند پایه پارلمان فعلی و سابق پارلمان و مجلس اعیان، مسئولان ارشد دولت و سفیران کشورهای مشترک‌المنافع و نیز دیگر صاحب‌منصبان شهری، دولتی و صنفی را در خود جای داده است. بیانیه رسمی اعلام پادشاهی چارلز سوم پس از به صدا درآمدن شیپورها و شلیک توپ از سه نقطه مختلف از بالکن کاخ سن جیمز خوانده شد.

تاکید چارلز سوم بر وفاداری به قانون اساسی

پادشاه چارلز که همسر و ویلیام، پسرش، ولیعهد بریتانیا را همراه خود داشت طی سخنانی در این مراسم ضمن اشاره به درگذشت غم‌بار مادرش یادآور شد که مردم بریتانیا و همچنین همه جهان تا چه حد از مرگ ملکه ناراحت و سوگوار هستند. وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به اصولی که مقابلش است وفادار باشد و در راه پیشبرد رفاه و آسایش مردم بریتانیا و قلمرو کشورهای مشترک المنافع قدم بردارد.

چارلز سوم تصریح کرد در راستای انجام این وظایف که بردوش وی نهاده شده از مردم، شورای خواص و پارلمان کمک خواهد گرفت. وی سپس سوگندنامه پادشاهی را که در آن بر وفاداری و احترام به اصول سلطنت و کلیسای پروتستان اسکاتلند نیز تاکید شده بود امضا کرد. این سوگند نامه سپس به امضای ویلیام پسرش و کامیلا همسرش که ملکه آینده بریتانیا است رسید و جمعی دیگر از حاضران در مراسم نیز به عنوان شاهد آنرا به امضا رساندند.